Niečo na zahriatie

S príchodom jesene sa vo mne vždy ozve túžba po niečom teplom a hrejivom. Prebudí sa vo mne malé dievčatko, ktoré malo kedysi vlastnú partiu plyšových hračiek a každý deň im varilo čajíky.

 

Čierny s citrónom, sladký ovocný či lipový? Tie mi z detstva utkveli najviac v pamäti. Príjemnej spoločnosti sa nevyhýbam ani dnes, i keď mám už radšej komunikačne zdatnejších jedincov, ako sú plyšoví medvedíci. Posedieť si pri šálke čaju a v dobrej spoločnosti, je totiž potechou pre telo i dušu.

Tisíce rokov s nami

V dnešnom svete sa čaj považuje za niečo úplne prirodzené a bežné. Pravdou je, že to nie vždy tak bolo. Čaj bol spočiatku mokom určeným len pre panovníkov a kráľovské dvory. Aj v krajine, kde sa údajne čaj zrodil, to nebolo inak. Jedna legenda vraví, že istému čínskemu panovníkovi takmer 3000 rokov pred n. l. zavial vietor do horúcej vody zopár lístkov čajovníka. S postupným rozvojom čajovníkových plantáží sa čaj stával v priebehu storočí dostupnejším aj pre ostatné vrstvy obyvateľstva. Áziu opustil však až po mnohých storočiach. Okolo roku 1600 začína jeho vývoz do Európy – Holandska, Paríža a ďalších európskych miest. A aj tu najskôr dobýval kráľovské dvory. V Anglicku sa tešil takej obľube, že koncom 17. storočia sa kaviarne začali meniť na čajovne. Vďaka čulému obchodovaniu a žiaľ, i vojnám sa čaj rozšíril do celého sveta a stal sa najobľúbejším raňajkovým nápojom. V ostatnom čase nájdete na Slovensku v mnohých reštauráciách i kaviarňach raňajkové menu, v ktorých je čaj neoddeliteľnou súčasťou. Ako povedal jeden čínsky mudrc, čaj pijeme, aby sme zabudli na hurhaj sveta. Mám rada tento výrok, lebo je to naozaj tak. S dúškom čaju sa chceme ponoriť do iného sveta a zabudnúť na to, čo nás trápi. Čaj ponúkneme návšteve, čaj uvaríme chorému, smutnému či rozladenému priateľovi, čaj si vychutnávame v čajovniach, kaviarniach i reštauráciách, ktoré nájdete aj na obedvmeste.sk.

Zaujímavosti, legendy a pojmy s čajom spojené

Prvá reklama na čaj sa objavila v Londýne v roku 1685. Na tzv. bostonské pitie čaju v roku 1773 reklamu rozhodne robiť netreba. Ako protest proti vysokým poplatkom na dovoz čaju do Ameriky osadníci preoblečení za Indiánov obsadili britské lode v bostonskom prístave a celý náklad hodili do mora. Do dejín sa rozhodne zapísali aj bez reklamy. V druhej polovici 19. storočia sa však už objavila na poli obchodovania s čajom konkurencia v podobe tzv. indického čaju. S novou konkurenciou bolo treba viac dbať aj na reklamu. Reklamy, články, výstavy. Aj tu sa čaj musel prezentovať. Najmä, ak prišlo niečo nové, ako napr. v roku 1904. Vtedy sa zrodil na svetovej výstave ľadový čaj. V horúcom počasí túžili návštevníci po studených nápojoch. Tak Richard Blechynden jednoducho hodil zopár kociek ľadu do horúceho čaju a mal úspech. Hoci sa dnes vraciame k sypaným čajom, balené čaje vo vrecúškach sú ešte stále dostupné, a tiež majú za sebou peknú cestu históriou. Už od roku 1908 je čaj vo vrecúšku na trhu vďaka pánovi Thomasovi Sullivanovi. A ako je to so známym „čajom o piatej“? Ako som už spomínala, čaj sa v Anglicku stal neodmysliteľnou súčasťou stolovania. Pil sa v ktorúkoľvek hodinu, ale vyššie vrstvy dávali prednosť čaju o piatej, ktorý sa servíroval elegantne a s malým pohostením, ktorým bolo čajové pečivo, toasty s marmeládou, šunkou a zákusky. A ako vtedy aj dnes platí, že pri dobrom čaji sa dobre upevňujú spoločenské, diplomatické i osobné vzťahy. Už ste si vybrali, kam zájdete na čaj najbližšie? Marketingové stratégie sa za stáročia rozvinuli k dokonalosti, aj čo sa týka názvov. Harmančekový či šípkový čaj neznejú už tak lákavo ako „horúca láska“, „magický les“ či „čaj na dobrú náladu“.