Reštaurácie a covid-19

Koronavírus zasiahol za ostatné mesiace snáď každú sféru našich životov. Pred pár mesiacmi začínali naše obľúbené podniky zívať prázdnotou, postupne sa zatvárali a my sme doma oprašovali staré recepty. Potom sme objavili čaro donášky, áno aj tí, čo snáď nikdy túto službu nevyskúšali. Dokonca aj pár michelinských kuchárov pristúpilo k tomuto modelu. A následne sme zažili kreatívu až futuristické kreácie na vlastnej koži v znovu otvorených podnikoch.

Od plyšových medveďov k fyzickým zábranám

Všetky reštaurácie sa usilovne pokúšali a i naďalej pokúšajú nájsť vhodné riešenia nielen pre zákazníkov, ale aj pre úrady, ktoré vydávajú usmernenia a nariadenia v súvislosti so zmenami epidemiologickej situácie. A samozrejme, pokúšajú sa udržať reštauračný biznis plne funkčný. Kým niektorí využili naplno svoje vonkajšie priestory, či dokonca ich rozšírili, aby obstáli pred kontrolou či zákazníkmi, ktorí túžili okrem dobrého jedla aj po pocite, že sú chránení, iní sa vrhli na kreatívne riešenia. Stolovanie v súkromných plexisklových kójach, v spoločnosti plyšových medveďov, oblečených figurín či sklenené domčeky a obsluhujúci čašníci v ochranných štítoch. To všetko a určite viac sme mali možnosť zažiť. Nemožno poprieť, že napr. chlpáči vytvárajú útulnú atmosféru, len spolovice naplnený priestor bol ich prítomnosťou zbavený dusivej atmosféry „prázdnoty“, ale zdá sa, že elegantným riešením na zaistenie bezpečnosti konzumentov sú naozaj najlepšie plastové štíty, ktoré vyzerajú napr. ako priehľadné tienidlá zavesené na strope. Takáto fyzická zábrana a vytvorenie oddeleného priestoru je skvelým priestorom možno aj na nerušenú večeru či dôverný rozhovor. Prevádzkari a majitelia reštaurácií nezabudli ani na to, že mnoho predmetov berie v ich podnikoch do rúk veľké množstvo ľudí. Vznikli tak ponuky jedál vo forme QR kódov, ktoré si zákazníci načítajú do svojich smartfónov a vyhnú sa tak obchytaným jedálnym lístkom. Koreničky, soľničky a dochucovadlá nahradili malé vrecúška pre jedného hosťa. Zalaminované či jednorázové jedálne lístky sú samozrejmosťou, rovnako ako tematické masky či rúška obsluhujúceho personálu.

Kľúčové hygienické opatrenia

Pre zákazníkov i personál je dôsledné dodržiavanie hygienických opatrení kľúčové. Intenzívna by mala byť nielen osobná hygiena zamestnancov, ale aj kontrola ich zdravia a údržba čistoty v prevádzke. V prevádzke by mal byť dostatok mydla a dezinfekčných prostriedkov, ktoré môžu zamestnanci voľne použiť. Rúška a jednorazové rukavice sú samozrejmosť. Prísnejší sanitačný režim pracovného prostredia, plôch a kuchynských pomôcok by mal prebiehať denne. Rovnako dôležité je čistenie priestorov, v ktorých sa stretávajú zamestnanci - šatňa, kancelársky priestor, toalety, pokladňa a podobne. Používanie kuchynskej chémie určenej veľkokapacitným kuchyniam zabezpečí čistotu prístrojov a náradia, zabráni tvorbe baktérií a plesní. Vhodné je aj monitorovať a zaznamenávať zdravotný stav všetkých zamestnancov na zmene. Jedlá určené na rozvoz alebo vyzdvihnutie je vhodné zabaliť pred tým, než poputujú do rúk kuriéra do ďalšej vrstvy obalu, aby obal z ktorého bude zákazník jedlo konzumovať, nebolo v priamom kontakte s kuriérom či ďalšími ľuďmi. Uprednostňujte resp. vyzývajte zákazníkov, aby platili kartou, prípadne mobilom. Povrch čítačiek kariet by mal byť často čistený, rovnako ako všetky povrchy, s ktorými prichádzajú zákazníci do kontaktu.

A čo sa deje aktuálne?

Rúška sa nemusia nosiť na čas potrebný na konzumáciu jedál a nápojov, napríklad v prevádzkach verejného stravovania, kaviarňach, reštauráciách a food courtoch nákupných centier. Personál musí nosiť rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov si dezinfikovať ruky a po každom zákazníkovi sa musia dezinfikovať stoly a stoličky. Hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami a musia dezinfikovať každú hodinu. V prevádzkach verejného stravovania je možné používať kuchynský riad (taniere, príbory, poháre), ak sa zabezpečí strojové umývanie pri teplote 80°C za použitia vhodného umývacieho prostriedku, a prípadne aj za použitia vhodného dezinfekčného prostriedku, možné je aj ručné umývanie riadu, pričom sa odporúča pridať pred opláchnutím kuchynského riadu dezinfekčný prostriedok vhodný na daný účel. Príbor by nemal byť voľne dostupný pre zákazníkov na stoloch, ale mal by byť prinesený personálom k pokrmu zabalený do papierovej vreckovky. Podrobnejšie informácie nájdete na stránkach Úradu verejného zdravotníctva, kde majitelia gastroprevádzok získajú aj najnovšie informácie o aktuálnych krízových opatreniach a odporúčaniach.