Ulica ako kulinársky zážitok

Všimli ste si, čo sa stáva novým trendom? Stavím sa, že ste aspoň jeden vedomky či neúmyselne už navštívili. Áno, ako napovedá titulok, mám na mysli „streetfood“ a „streetfestival“.

Mnohé európske väčšie i menšie mestá sa pýšia streetfestivalmi (vo Švajčiarsku sa lámu pravidelne rekordy návštevnosti, naposledy padla magická hranica 500.000 návštevníkov). Aj slovenské mestá ako Bratislava, Trnava, Banská Bystrica či Košice majú už niekoľko takýchto festivalov za sebou. Čo sa však skrýva za pojmom streetfood?

Realista by povedal, že nie je na tom nič zvláštne. Je to jednoducho tak, ako znie aj anglický preklad – jedlo z ulice, bufet, niečo malé a rýchle do ruky, čo skonzumujete na ulici. Pretože streetfood-om sa myslia jedlá, ktoré kúpite v mobilných stánkoch, na verejných priestranstvách, na trhoch, jarmoku či iných kultúrych podujatiach. Pri ich príprave pozorujete kuchára a priamo na mieste ich skonzumujete. Tomu je prispôsobené aj servírovanie jedál. Klasický príbor nie je potrebný, stačia tácky, servítky, maximálne jednorázový príbor. Od streetfood festivalu sa však čaká viac ako len zahnanie hladu počas obednej prestávky. Ide o invenciu, nové nápady, kreatívne spojenie chutí, prezentáciu kuchárskeho umenia či regionálnej alebo národnej kuchyne.

Začínate? Urobte si reklamu na streetfood festivale

V neposlednom rade sú streetfood festivaly ideálnou marketingovou možnosťou pre podniky a reštaurácie ako sa prezentovať pred novými zákazníkmi. Burgre, wrapy, curry, ázijská kuchyňa či tradičné napr. slovenské jedlá podávané netradične či inovátorsky. To všetko a omnoho viac sa hodí na streetfood festival. Nové chute, spojenie netradičných igrendicií, kvalitne pripravené zaujímavé a úplné nové pokrmy. Predávajúcim sa žiadne medze nekladú. Veľký úspech žnú práve tí, ktorí sa hrajú s novými kombináciami chutí. Často býva streedfood súčasťou kultúrych či hudobných podujatí, zaujímavé pokrmy tak dokážu pozdvihnúť úroveň celej akcie a osloviť veľký počet ľudí. Príprava jedla na ulici podlieha rovnako hygienyckým normám ako v kamenných prevádzkach. Treba však myslieť aj na to, že je dôležité dbať pri takýchto veľkých akciách aj na vizuálnu stránku podávaného jedla. Kompostovateľný jednorázový riad sa už čoraz viac dostáva do popredia na podujatiach v uliciach miest. Treba však myslieť na to, že potencionálny zákazník je aj očami. Zaujímavo, vkusne, ekologicky podávané jedlo, ktoré zaútočí nielen na chuťové, ale aj zrakové receptory sa predáva takpovediac samo. Najmä začínajúci predajcovia by mali dbať na kvalitu surovín, a tiež na najdôležitejšie dve rozhodnutia: aké pokrmy podávať a akým spôsobom. Konzumácia jedla pod holým nebom vyžaduje jedlo, ktoré sa dá konzumovať aj v stoji rukami alebo len za pomoci vidličky. Dojem urobí ak napr. podávané mäso je už nakrájané či vložené do sendviča, aby sa zákazník nemusel trápiť krájaním. Každá maličkosť od toho na čom servírujete až po to, čo servírujete hrá svoju malú úlohu v tom, či sa k vám zákazníci budú vracať.

A kto a kedy vlastne streedfood vymyslel?

Ak by sme sa pozreli napríklad smerom na západ, tak tam v Berlíne v roku 2013 vznikol tzv. Street Food Thursday. Približne 40 stánkov - Foodtrucks môžete každý štvrtok odvtedy navštíviť a niečo ochutnať. Na prelome jari a leta 2014 prebrali ostatné veľké mestá ako Hamburg, Mníchov, Kolín a Düsseldorf tento trend. Od roku 2015 usporiadava väčšina veľkých miest streetfood festivaly. Samozrejme, že ten, kto navštívil Áziu, Afriku, Thajsko, Vietnam či Indiu vie, že pestrej ponuke jedál ponúkaných na ulici sa tu nevyhne. Streetfood je tu pevnou súčasťou stravovacej kultúry. Ale ak by vás naozaj zaujímalo, kto s tým prišiel prvý, ponúkať jedlo na ulici, sklameme vás. To nevypátra už ani najlepší detektív na svete. Už za antických čias nemala každá domácnosť kuchyňu, takže pre niekoho jedlo predávané na ulici bolo nevyhnutnosťou. V Ázii ako sme spomínali, je už od konca 12. storočia „pouličné jedlo“ bežnou vecou. V 14. až 15. storočí sa zrejme najstaršími nemeckým streetfoodom stali párky v žemli z Nürnbergeru. V talianskej Neapoli boli zase v 17. storočí makaróny so strúhaným syrom obľúbenou pochúťkou, ktorú ste dostali kúpiť len tak na ulici.

Dostali ste už na niečo chuť? Tak nezabudnite sledovať pozorne stránky streetfoodových festivalov. A ak ste nebodaj dostali chuť sa nejakého zúčastniť, nezabudnite, že prihlášky sa môžu podávať aj pol roka dopredu.